loading...
حرفه وفن راه زندگي كردن است
سیّد جواد آیتی بازدید : 19 شنبه 26 اسفند 1391 نظرات (0)

حضرت امام صادق مي فرمايد: از مستحكم ترين دست آو يزهاي ايمان اين است كه براي خداوند دوست بداري و براي خداوند دشمن بداري و براي خداوند عطاكني و براي خداوند دريغ داري:

 

هرگاه خواستي بداني كه در تو خيري هست يا نه به قلبت نگاه كن، اگر قلبت اهل طاعت را دوست دارد بدان در تو خير هست و خداوند تو را دوست دارد و اگر اهل طاعت را دشمن مي دارد و معصيت كاران را دوست دارد بدان كه خداوند تو را دوست  ندارد

در هرحال انسان با  كسي است  كه او  را دوست دارد

حرفه و فن درس هنر و شغل يابي و فرهنگ كاركردن تلاش و مجاهده صحيح و پيداكردن رزق  و روزي حلال است. حرفه و فن هيچ  چيز كه  نداشته باشد فقط و فقط عشق و علاقه محصل به كار عملي و فضاي كار و تلاش است. چيزي كه مملكت را آباد مي كند  و ما را از وابستگي هاي خارجي و از فساد وگمراهي نجات مي دهد فرهنگ كار و توجه و توكل به خداوند باري تعالي است .گر چه اهميتي در سطح كشور  به اين رشته و در خود آموزش وپرورش به آن وارد نمي شود و به عنوان يك زنگ استراحت و كار اضافي به آن توجه كامل مي شود.

 

درد دل يك فرهنگي (رشته حرفه و فن)

حرفه و فن دريائي است به عمق يك بند انگشت

      آن كسي كه مي گويد اين عالم را خدائي نيست و وجدان خودش گواهي مي دهد كه دروغ مي گويد. گُلي را ملاحظه كُن. اينهمه صفت با اين لطافت آيا خودش اينطور شده است؟ كوزه اي را  اگر  كسي بگويد خودش درست شده است، خاكها جمع شده اند آيا عاقل مي تواند باور كند تا برسد به ساختمان هاي بزرگ (شهيد دستغيب در كتاب بندگي راز آفرينش) بله دانش آموزان و همكاران و دوستان خوبم. واقعا رسالت يك معلم چيست. در اين دنياي پر از نعمت هاي خداوندي كه 20 درصد مردم 80 درصد از امكانات و نعمتهاي خداوندي را با حيله و نيرنگ و در بي عدالتي به چنگ آورده اند و فكر مي كنند واقعا دارند زندگي مي كنند و آن 80 درصد مردم را برده خود مي دانند. پس لااقل بايد عزت نفس خود را حفظ كنيم، اگر ثروت نداريم خيلي از مردم دنيا فقيرند، عيب نيست. اگر مريض و ناتوان هستيم، خيلي از مردم مريض هستند، عيبي ندارد. فقط بايد عزت نفس خود را حفظ كرده و دائماً آنرا تقويت كنيم. هنرمند واقعي آن است كه با اين سختيها بتواند كنار بيايد و زندگي كند و انشاء ا... كه هم در اين دنيا كه سراي فاني است و هم در آن دنيا كه سراي باقي است سر افراز باشد.

         اگر يك معلم كه خود را يك فرهنگي مي داند با اين همه سختيها و كج فهمي ها و قدر ناشناسي ها و ... بتواند انسان ساز باشد و اول از خود شروع كند و خود سازي و داشتن ذكر كه بهترين ذكر و عبادت ذكر عملي مي باشد.( حضرت آيت ا... بهجت رحمه ا... عليه)

           صد البته دانش آموزان فهيم و فكور از اين رفتار درس مي گيرند و آينده ساز اين مملكت مي شوند. اگر ملتي رشيد، خود كفا، صنعت گر، با وفا، مهربان، مومن، با گذشت و .... مي خواهيم از مدارس بايد شروع كنيم كه راه پيشرفت از مدارس مي گذرد. از همين مدارس انقلاب و جنگ اداره شد. راهپيمايي ها و انتخابات، جشن ها و مراسم از مساجد و مدارس شروع مي شود. بيايند مسئولين و مردم به فكر باشند، فردا دير است. جوانان را دريابيد، بهترين سرمايه يك مملكت جوانان مي باشند. تشويق تشويق تشويق فراموش نشود. با يك بارك ا...، احسنت، طيب ا...، آفرين يا يك مهر تشويق در كارت تشويقي يك هديه ساده مثلاً يك مجله، كتاب، جانماز، آدرس يك  مسجد، ورزشگاه، يك كوهپيمايي، يك مراسم، يك مسابقه، همراهي كردن چند قدم با يك محصل، گوش دادن به حرفهاي آنها ، خوردن يك لقمه غذا و ميان وعده دانش آموز، دادن جواب سلام محصل، دست بلند كردن و خداحافظي با محصل و غيره مي توان آنرا تشويق كرد. گفتن خاطرات دوران تحصيل، اميدوار كردن او به آينده، عشق به مطالعه و تحقيق را در او ايجاد  كردن،  عشق به قرآن و احاديث و اهل بيت و بزرگان شهر نجف آباد و كشورمان در او روشن كنيم.

       درست است كه حق و حقوق و شأن معلم را درست نمي دانند ودائم آن را خرد و ناچيز مي كنند. كه اين قانون طبيعت و از كج فهمي و نابخردي ما مي باشد. البته خيلي از كارها در مسير ناموفق است ودود آن به چشم فرهنگيان و دانش آموزان  و در دراز مدت و همين الآن مردم بايد تاوان آنرا بكشند. در پايان سال از تمامي همكارن و دانش آموزان شريف  معذرت خواهي كرده و بنده را حلال كنيد.چندين تجربه را از اين بنده حقير پذيرا باشيد.

 

1- دفاع از حق دانش آموزان در حد توان و امكانات مالي و احساسي در سطح مدرسه و راه اندازي صندوق پيشنهادات مدرسه

2- جمع آوري بروشورهاي رايگان سطح شهر و اردوها كه حالت آموزشي دارد و مقداري مرتبط با درس مي باشد و هزينه اضافي براي مدرسه به همراه ندارد مانند داروخانه هاي (بهداشتي و پزشكي) مساجد ( مذهبي و تربيتي) بنياد شهيد و يادواره شهداء (جنگ و شهادت) مطبوعات (گياه درماني)

3- معرفي صد ها كتاب مفيد درسي شغلي تربيتي و اعتقادي و تاريخي و سياحتي، توريستي

4- گفتن خاطرات گذشته بزرگان شهر نجف آباد

5- استفاده از فضاي كارگاه به عنوان فرهنگ كار و تلاش و احساس مفيد بودن و متكي بودن به خود در بين خانواده و هم سالان

6- داشتن روحيه گذشت و فداكاري و بهداشت فردي و اجتماعي و فرهنگ بخشش (نذري دادن) و حس همدردي با ديگر دوستان

7- ايجاد وبلاگ براي ارتباط بهتر و كم هزينه شدن و نداشتن بار مالي براي مدرسه و اداره

 

تهيه كننده: سيد جواد آيتي

دبير حرفه و فن  مدارس شهيد مفتح و شهيد رضويان نجف آباد

http://javad314.rozblog.com

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 74
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 107
  • بازدید سال : 248
  • بازدید کلی : 3,335